20 June 2010

keistimewaan arnab



Arnab selalu dianggap sebagai binatang yang cute. Aku setuju kalau ada yang berpendapat macam tu.

Dekat rumah aku ada 5 ekor arnab - Dora, Comel, Manja, Putih, Tompok (err, adik-adik aku yang bagi nama camtu).

Pada satu hari, adik aku bagilah sebijik kobis kpd arnab-arnab nih. Baik punya, fresh dari Cameron Highland. Letak kat dalam sangkar.

Tapi kemudian adik aku perasan, arnab-arnab kitorang tu tak sentuh pun kobis tu. Dekat semalaman gak la, tak berusik pun. Pastu, adik aku pun kutip la daun-daun kat keliling rumah, bagi kat arnab-arnab tu. Tengok-tengok, habis dorang makan daun2 tu, siap berebut lagi pasal lapar.

Pelikkan, kobis sebijik tu tak nak pulak dorang makan, daun2 rumput jugak yang dorang nak?

Mungkin agak tak kukuh, tapi aku pasti satu sebab kenapa arnab-arnab kitorang tak makan kobis tu - sebab racun serangga pada kobis tu.

Selalunya penanam kobis akan sembur racun pada kobis-kobis untuk kawal serangan serangga. Dan hasilnya - kobis yang cantik, bersih, tak dimakan ulat tapi beracun.

Mungkin sebab tu arnab-arnab tu tak makan.

Sejak hari tu, kitorang satu family boikot kobis. Bagus gak bela arnab nih, hehe. (Boss)

No comments: