06 June 2010

Isu Palestin

Ada banyak sebab blogger tak update blog. Dalam kes aku, sebab takde idea nak ulas isu apa, lagipun ditambah dengan tabiat kurang membaca jadi kurang lah isi @ pengetahuan untuk dikongsi bersama orang lain.

Jadi untuk post kali ni, aku nak berceloteh jela.

Minggu ni dunia dikejutkan dengan serangan komando terhadap kapal yang membawa bantuan kemanusiaan untuk rakyat Palestin. Perangai ganas puak Israel ni bukanlah perkara yang asing, malah sejak dulu lagi lebih-lebih lagi selepas peristiwa atlet Israel dibunuh semasa temasya Olimpik pada tahun 1972, pelbagai misi pembunuhan dan pencerobohan negara luar dah dijalankan oleh Israel, cuma bezanya dulu dorang cover la jugak tak la terang-terangan sangat. Serangan ke atas kapal misi bantuan kemanusiaan ni dikira sebagai melampau sebab kapal tu masih lagi berada di perairan antarabangsa, dan takde motif kukuh untuk justify serangan tu (e.g kapal tu bawak senjata @ tentera untuk serang Israel).

Tiap-tiap kali keluar berita pasal rundingan damai,pelan damai, resolusi dan segala macam jadah lagi perjanjian damai yang bakal diadakan antara Israel dan Palestin, aku terfikir jugak, puak-puak Arab ni tak baca Al-Quran ke? Dorang kan orang Arab? Takkan tak faham Al-Quran? Sebab kalau dorang baca mesti dorang akan jumpa ayat ni.

Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya pertunjuk Allah (Ugama Islam) itulah pertunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahi yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatu pun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu.

(Al-Baqarah, ayat 120)

Dan jugak ayat ni: 

  Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai teman rapat, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka teman rapatnya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu mereka itu. Sesungguhnya Allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum yang berlaku zalim

(Al-Maidah, ayat 51)

Jadi Allah dah bagitahu kepada semua orang Islam, nature orang-orang Yahudi dan Nasrani ni macam mana. Baiklah, mungkin ada yang tak nak percaya dengan bukti naqli ni. Kita beralih kepada bukti aqli. Dalam berpuluh rundingan damai yang dah diadakan (Camp David dsb) yang mana satu berjaya capai objektif? Lepas berdamai, berperang jugak balik. Malah sentiasa ade je jalan nak menekan umat Islam kat Palestin. Malah ada Perdana Menteri Israel yang berlembut sedikit nak berdamai, Yitzhak Rabin dibunuh. 

Jadi apa penyelesaian pada isu Palestin?  Tak lain tak bukan, jihad fi sabilillah menentang Israel dan sekutu dorang, itu je jalannya. Sepertimana cogan kata pergerakan Hamas, Menang atau Syahid.

Mungkin aku nampak macam pro-perperangan, pro-pengganas. Tapi pengganas sebenar ialah Israel, selama 62 tahun penjajahan ke atas Palestin, Israel lah pengganas sebenar. 

Walau apa pun, umat Islam baik di mana sahaja patut melakukan apa saja yang termampu untuk membantu, bukan sahaja saudara seIslam kita di Palestin, tapi jugak yang tertindas di seluruh dunia, di Afghanistan, Iraq, Chechnya, Bosnia, Kosovo, Thailand, Filipina, Myanmar, China dan mana-mana jugak di atas bumi ni. Kalau tak mampu dengan kudrat, sumbangkanlah harta. Kalau takde harta, berdoalah untuk dorang.

No comments: