17 June 2010

A conversation with Cikgu

Al-Fatihah untuk nenek sepupu aku.

Sedang nak menunggu solat jenazah tadi, aku berjumpa dengan Cikgu. Cikgu berjalan ke arah aku, aku hulurkan tangan berjabat. Bersalam.

"Dah habis belajar?"

"Dah, baru je abes," aku menjawab, senyum.

"Lepas ni macam mana pulak, ke mana pulak pas ni?" Cikgu bertanya aku

"Tengah tunggu posting, dah siap temuduga dah,"

"Oh.."

Senyap.

"Anak saya tak habis lagi, sekarang baru habis first year," Cikgu start balik conversation.

"Oh, dia sekarang buat ijazah ape cikgu?"

"Applied science, build environment,"

"Berapa tahun program tu cikgu?"

"3 tahun. Kalau sambung kat uitm 2 tahun je tapi dia cakap nak tukar arah pulak, sambung kat usm, tu yang 3 tahun tu,takpe la, dia atas dia la,"

"Takpela cikgu, sampai jugak tu nanti. Beza cepat lambat je,"

"Yela, tapi bidang dia tu, applied science, tak tau la prospek macam mana,"

"Suruh dia sambung master, phd la cikgu. Government skang target 100 000 phd holders. Tapi atas dia la, tengok perancangan dia macam mana pulak,"

"Senang la awak skang ni, tunggu kerja je,"

"Hari tu dah temuduga SPA. Sistem dorang macam ni, dorang interview student final year untuk medic, dentist, pharmacy,"

"Anak saya susah betul belajar kat sana. Tak tau la, hari tu pointer first sem 2.6 lebih, second sem pun lebih kurang je. usm kan, universiti apex, dorang nak sangat jaga kualiti tu yang susah kot,"

"Mungkin dia tengah nak adapt dengan sistem kot cikgu. Tapi sebab tempoh pengajian dia 3 tahun je, kena cepat-cepat la cover pointer,"

"Tu la, hari tu dah borak dengan lecturer dia, cakap kalau skor 3 ke atas, boleh dapat scholarship sambung master, pastu boleh la nak berkhidmat dengan universiti,"

- anak Cikgu dulu satu sekolah rendah dengan aku dulu. Lepas upsr, anak dia sambung belajar ke sekolah berasrama penuh. aku pulak sambung belajar kat kelas rancangan khas.

- perbualan ni tadi menyedarkan aku, aku patut bersyukur sebab perjalanan aku sedikit sebanyak dah dipermudahkan

- kalau korang yg baca blog ni masih lagi muda (sekolah menengah, sekolah rendah, matrikulasi, asasi,stpm, atau 1st yr univ)..usaha la yang terbaik dalam peperiksaan korang. untuk korang jugak sebenarnya, atau kalau korang ada perasaan nak berterima kasih kpd mak ayah korang yang berhabis beribu ringgit setahun nak membesarkan korang > buatlah yg terbaik utk mak ayah korang. belajar kat asrama penuh bukan murah-murah belanja, aku pun pernah sempat belajar 2 tahun kat situ, setahun utk yuran je dekat rm1000. kalau tiga empat orang anak serentak masuk asrama, berapa ribu? well yes ur financial is their responsibilities tapi seksa woo mau cari wang, bukan senang bila ada keluarga. banyak perbelanjaan nak berhabis untuk anak-anak

- bila kita dah cipta kejayaan, bermaksud kita TELAH mencipta kejayaan, dan bukannya kita akan sentiasa cemerlang. Last time aku skor straight A dalam exam masa 1st sem kat matrikulasi. Kat universiti, aku siap kantoi paper masa sem 6.

No comments: